Khamis, 20 Disember 2012

LIGA ILMU : Bertelagah merugikan ummah


LIGA ILMU : Bertelagah merugikan ummah

SEJAK kebelakangan ini menjadi kerisauan ramai di kalangan rakyat mengenai perkembangan politik semasa di negara kita. Pertelagahan di kalangan pemimpin dalam mengejar kuasa dan pangkat akan menghilangkan keyakinan orang bawahan terhadap kepimpinannya.
Perlu disedari bahawa, pemimpin adalah golongan yang bertanggungjawab memenuhi keperluan masyarakat, sama ada dari segi jasmani dan rohani. Sikap sebegini, sebenarnya telah membuktikan pemimpin yang tidak bermoral akan menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat serta menghancurkan sesebuah negara.
Kita juga perlu insaf dan sedar bahawa pertelagahan di kalangan pemimpin Islam merupakan satu kerugian besar kepada agama, negara dan rakyat jelata. Kita perlu ingat bahawa kelemahan kepimpinan Islam menyebabkan pihak tertentu mengambil peluang memperhebatkan tekanan dengan mencabar kedudukan keistimewaan orang-orang Melayu, institusi Raja sebagai ketua agama Islam serta mempertikai Islam dalam perlembagaan di negara ini.
Ingatlah bahawa Rasulullah SAW pernah menegah umat Islam daripada meminta-minta untuk menjadi pemimpin dalam urusan pentadbiran negara. Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa satu ketika Abdul Rahman bin Samurah telah ditegur oleh Rasulullah SAW: Wahai Abdul Rahman bin Samurah, janganlah engkau meminta diangkat menjadi penguasa di suatu wilayah. Kerana jika yang demikian diberikan kepada engkau lantaran permintaan, nescaya engkau dibiarkan, tidak diberi pertolongan. Tetapi jika diberikan kepada engkau bukan kerana engkau memintanya, nescaya engkau diberi pertolongan.
Hadis ini menjelaskan bahawa dalam Islam, jawatan pemimpin adalah satu tanggungjawab yang berat. Ia bukan suatu status yang direbut bagi mendapatkan sanjungan dan keistimewaan tertentu. Bahkan, dalam proses pemilihan pemimpin atau pentadbir hendaklah dilakukan dengan adil yang berasaskan kepada kelayakan, karisma dan ciri kepimpinan seperti bertakwa, berakhlak tinggi, bertanggungjawab, sabar, boleh merancang dan bijak melaksanakan tugas.
Allah SWT telah mengingatkan bahawa kepimpinan yang paling berkesan ialah kepimpinan melalui teladan sebagaimana yang dicontohi oleh Rasulullah SAW. (rujuk at-Taubat ayat 128)
Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa pemimpin yang bersikap belas kasihan, penyayang, prihatin terhadap kebajikan rakyat adalah bukti ketinggian iman mereka. (rujuk al-Baqarah ayat 124)
Apa yang jelas, terdapat dua perkara asas dalam ayat ini. Pertama, kepimpinan bukan sekadar perjanjian antara pemimpin dengan rakyat, tetapi ia juga merupakan ikatan perjanjian dengan Allah SWT. Kedua, kepimpinan hendaklah mementingkan keadilan dalam melaksanakan sesuatu tanggungjawab yang di amanahkan.
Marilah sama-sama kita merapatkan saf, mengeratkan perpaduan antara kita, demi masa depan rakyat dan negara. Elakkan daripada berlakunya pertelagahan sesama sendiri bagi mencapai kejayaan di dalam perjuangan.
Hendaklah bertanggungjawab menjaga kebajikan dan kesejahteraan orang yang dipimpin di dunia dan di akhirat. Kita juga perlu menginsafi bahawa mengkhianati amanah kepimpinan adalah satu dosa besar yang akan menerima hukuman Allah di akhirat nanti. Ingatlah bahawa pemimpin bertelagah, rakyat akan berpecah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan